Skabelsestro og frelsesvished Del II

Del II af III

Af Simon Griis

Skabelsesberetningen er skrevet i en tid, hvor den kaldæiske opfattelse af en flad jord var fremherskende. Efter dette verdensbillede fulgte endnu to store; det ptolemæiske, der hævdede en kuglerund jord i verdens centrum, og vort moderne verdensbillede, der under stadig udvikling har afsløret et næsten uendeligt univers med vores sol som en lille stjerne i yderkanten af vores galakse.

Hvad nu hvis Gud, allerede da han inspirerede Moses til at skrive skabelsesberetningen, kendte fremtiden? Esajas skriver jo:

"Husk, hvad der skete tidligere, for længe siden! For jeg er Gud, der er ingen anden, jeg er Gud, der er ingen som jeg. Fra begyndelsen har jeg forkyndt fremtiden, i fortiden det, der endnu ikke var sket. Nu siger jeg: Min beslutning står fast, alt det, jeg vil, gør jeg" (46.9-10).

Hvis Gud er suveræn og kan kundgøre enden fra begyndelsen, har han vidst allerede da han inspirerede Moses til at skrive skabelsesberetningen, at den ville blive læst i 3.500 år frem i tiden og under 3 store verdensbilleder.
Gud har i 31 simple sætninger på en klar og letforståelig måde, fortalt almindelige mennesker til enhver tid i menneskehedens historie om sit vældige skaberværk. Bibelens skabelsesberetning skulle kunne holde sin troværdighed gennem mindst 3 store verdenssyn, og forblive troværdig, uanset om man levede blandt de gamle vestsemitiske folkeslag, i det gamle Grækenland, eller i dagens Danmark. Hvis det forholder sig sådan, er Gud ikke blot alvidende og allestedsnærværende, så er Han tilmed genial.


De gamle skabelsesberetninger fra alle dele af verden er ikke længere troværdige, bl.a. på grund af dramaet, som udspiller sig i næsten alle skabelsesmyter. Mens disse myter taler om Titaner, kaosvæsener og guder, der kæmper, og verdener, der skabes af gudernes døde kroppe, ytrer Bibelens Skabelsesberetning (der er fra samme periode som mange af disse myter) blot i højhellige ord “I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden”. Derfor er Skabelsesberetningen stadig troværdig, også i forhold til vores moderne verdensbillede.

Gud er i sandhed genial!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.