Paulus levede ikke i stilstand, men glemmende det, der lå
bagved, rakte han konstant efter det, der lå foran ham, det kald og den
sejrspris, som Gud i sin alvidenhed havde lagt til rette for Paulus (Fil.3.13).
Hos Paulus er der ingen apati, men snarere en vedvarende iver efter at nå ny
erkendelse i Kristuslivet, ny åbenbaring i Skrifterne, nye dybder i
Gudssamfundet, og en til stadighed større vækst i kærlighedslivet, først til
Gud og hans Ord, og dernæst til Guds tjenere, og menighedens brødre og søstre.
Hvor stor forskel er der ikke fra dette og så til den
apatiske offerrolle, som vi ofte tillader hinanden at leve i, og endda
opmuntrer hinanden til at forblive i? Hele vort samfund er gennemsyret af
undskyldninger, som vi ”føler” vi har ret til at give, for vor tale og vore
handlinger. Vi har ikke ansvar for os selv, vi kan ikke gøre for det, for vi ”blev
lige hidsige, eller vi har haft en dårlig dag, eller vi er lidt nede psykisk,
eller vi har haft en svær barndom, eller vi sad skævt på potten som lille”.
Alle disse ytringer har det ene formål, at forklare hvorfor vi ikke kan tage ansvar
for os selv og vores liv.
Denne samfundsorden har smittet langt ind i menighederne,
hvor vi har lært, at vi ikke kan gøre for det, og hvor det ypperste udtryk for
Kristi kærlighed iblandt os er den omsorgsfulde trøst, der ikke alene lindrer
og opmuntrer, men også fastholder os alle i en fastlåst offerrolle, som det er
umuligt at komme ud af. Vi sidder i en skruetvinge, uden mulighed for vækst,
uden mulighed for læring, alene fordi vi holdes fast af brødre og søstres
misforståede fejlomsorg og postmodernitetens psykologis besmittelse af
forkyndelsen. Vi har brug for mere og mere trøst. Vi får mere og mere trøst. Og
vores liv bliver mere og mere trøstesløst.
Glemmer jeg noget? Nej, jeg har ikke glemt det største i den
troendes liv; næstekærligheden, omsorgen, og den udrakte hånd til mennesket i
nød. Jeg siger bare, at i et åndeligt liv, i livet i Kristus, har
næstekærlighedens ædelsten mindst to facetter. Når min dreng falder og slår
knæet, og det begynder at bløde, så tager jeg ham op, trøster ham, standser
blødningen, og giver ham måske et plaster på. Alt dette har vi forståelse for,
og vi kan relatere det direkte til Evangeliet.
Men der er mere: Hvis jeg lader drengen blive i denne tilstand
af erkendt smerte, medlidenhed og trøst, gør jeg ham ingen tjeneste. Min kærligheds
næste trin må være at rejse ham op igen. ”Kom så cowboy! Op på hesten igen!”. Ægte
kærlighed fastholder ikke i selvmedlidenhedens apati, men løfter og forvandler.
Jesus løftede altid. Hvor end han greb ind i et menneskes liv, oplevede denne
at blive løftet fra én tilstand til en anden. Den døde blev oprejst til nyt
liv, den syge blev rejst fra sygesengen, den spedalske blev ren, den syndige
fik tilgivet sine synder, og ethvert menneske, der mødte Kristus, blev forvandlet. Altid fra én
tilstand til en anden.
Paulus siger til de troende, som han var lærer for, at han
plantede, og Apollos vandede, men Gud gav væksten (1.Kor.3.7). Det er vigtigt,
du forstår, at jeg ikke presser på, at jeg ikke har et eller andet succeskriterium
for udvikling, jeg vil sælge dig, at jeg ikke taler om personlig realisering,
og mental udvikling. Jeg taler ikke om andet og mere end den vækst, Gud har
forudbestemt for dig. Jeg ved ikke, hvad den vækst er i dit åndelige liv, jeg
ved ikke hvad dens væsen er i dit tilfælde, og i hvor stort omfang, du skal
vokse. Jeg ved kun, at Paulus siger, at Gud giver væksten, altså er der en
vækst, også for dig.
Taler jeg imod freden i Gud og hvilen i Kristus? Nej, Paulus
viser med al tydelighed, at hvilen i Kristus, og løbet på den åndelige
væddeløbsbane efter sejrskransen er to sandheder, som eksisterer side om side
uden at ophæve hinanden, ja komplementerer hinanden og sammensmeltes i en
højere enhed.
Taler jeg imod den selvfornægtende næstekærlighed, som
rækker hånden til den svage og den faldne? Nej, på ingen måde, Kristi eget liv
vidner om, at der ikke er nogen modsætning mellem den umiddelbare hjælp til den
nødstedte og hjælpen, der skal bringe den nødstedte videre i livet. Det er som
med ulandsbistand til Afrika. I alt for mange år har det rige vesten
hovedsageligt bragt akuthjælp, der kun lige skal hjælpe den sultende til at
overleve. Denne hjælp uden anden form for bistand, vil fastholde en sultende
befolkning på et absolut minimum af levevilkår uden mulighed for udvikling.
Virkelig hjælp kræver så meget mere.
I menigheden må vi minde hinanden om, at vi er forpligtet
til at løfte hverandre til nye højder i alle livets situationer. Vækst og
læring er i menigheden en grundlæggende livsbetingelse, uden hvilken vi vil
visne hen i stereotype religiøse tvangshandlinger og ritualer frarøvet enhver
egentlig mening. Bibelen taler om, at vi er på vandring, at vi vokser, at vi opbygges i
vort indre liv, såvel som i vore relationer til brødre og søstre. Vi må ikke
benægte dette, men tværtimod opmuntre og fremelske det i det fællesskab, vi
hver især kommer i.
Selvom ordene ”miljø” og ”atmosfære” ikke er ord, vi ofte
bruger i de kredse jeg færdes i (Thi det handler ikke om miljø, men om Helligånd,
og det handler ikke om atmosfære, men om Helligånd) så vil jeg alligevel driste
mig til at bruge dem her. Menigheden, som i forvejen er en smeltedigel af alle
mulige mennesker med alle mulige temperamenter og i alle mulige
livssituationer, må også nødvendigvis være et vækstmiljø. Der må være en
atmosfære af læring og åbenbarelse. Der må være en larm som fra en byggeplads,
hvor der konstant arbejdes på opbygningen af nye skabninger i Kristus og af menigheden
som et åndeligt hus, som Guds tempel.
Menigheden må være en buldrende byggeplads snarere end et
hospice, hvor alt håb om Kristusforvandling og nyt liv er forsvundet som dug
for solen og erstattet af en omsorg og trøst, som fastholder os i selvmedlidenhedens
og dødens favntag. Er det for hårdt? Det er selvfølgelig ikke meningen, at det
skal være hårdt, men når jeg faldt som barn, så havde jeg da mest lyst til at
høre mors milde røst, der sagde ”Nåeh, slog du dig? Det var da også synd for
dig!” og ikke så meget lyst til fars stemme, der sagde ”Det går fint. Op igen,
du!”. Men det ændrede jo ingenting, op måtte jeg, og videre – og så var det jo
ikke så slemt alligevel.
Paulus taler om, at vi som kristne er kaldet til et
fællesskab, til et samfund i menigheden. Ingen er kaldet til enegang, ingen er
kaldet til en eremittilværelse. Kun sammen kan vi få lov til at opleve den
livsforvandlende oplevelse, som bedst kan beskrives med det instrument, som får
lov til at spille i et stort orkester. Sammen får vi lov til at opleve, at det
instrument, Gud gør os til, indgår i en større helhed, et større formål, en
fantastisk symfoni, hvor vi alle vokser i klang, samhørighed og åndelig
modenhed. At opleve den indre vækst i det åndelige liv er stort, men den egentlige mening med tilværelsen i menigheden ses først, når min indre åndelige melodi spiller sammen med andre lemmer på kristi legeme. Det er her, at alt pludselig bliver større end én selv.
Paulus betegner dette fællesskab, denne menighed som et
legeme, Kristi eget legeme på jord. Alene Paulus’ valg af legeme som billede,
viser, at han tænker vækst, vigør og liv. Her er intet statisk, ingen apatisk
tilstand, men konstant vækst, forvandling, modning og læring. I dette
fællesskab beder Paulus til Gud om, at der må være virksomhed for Kristus, og
om en vækst i erkendelsen af alt det gode, som er givet os i Kristus (Filemon.1.6).
Bemærk her, at erkendelse ikke er tanke, teori, teologi eller rigtige meninger.
Erkendelse er sandhed, som er blevet til liv, vel at mærke virkende, handlende,
udadfarende kærlighedsliv. Jeg har mødt kristne, som har alle de rigtige
meninger, men alligevel ikke ejer livet, og aldrig har været med til at løfte
nødstedte mennesker til et nyt liv i Kristus. De kan sige alle de rigtige ting,
men der kommer intet livgivende ud af deres mund, og ingen velsignes.
Johannes går videre og siger, at vores fællesskab har sit
grundlag i forkyndelsen; ”Det vi har set og hørt, forkynder vi også jer, for at
også I må have fællesskab med os” (1.Joh.1.3). Hvis vores fællesskab er baseret
på forkyndelsen, da er alting lige pludseligt ikke lige meget og ligeværdigt.
Der er god forkyndelse, og der er dårlig forkyndelse, der er sand forkyndelse
og der er falsk forkyndelse, der er lovforkyndelse og der er nådesforkyndelse.
Der er livsforvandlende åbenbarelsesforkyndelse, som åbner himmelen for vort
sind og der er intetsigende hjemmestrikket ærkevrøvl. Kun den Kristusfokuserede
nådesforkyndelse giver grundlag for åndelig vækst.
Næste skridt for Johannes er dette; I det fællesskab, som er
opstået som et produkt af Kristusforkyndelsen, og kun eksisterer i kraft af
denne forkyndelse – i dette fællesskab har vi også fællesskab med Faderen og
med Jesus Kristus (1.Joh.1.3). Læs lige den sætning igen, gerne to gange. Hvor kan vi finde fællesskab med Jesus Kristus? I det fællesskab med brødre og søstre, som springer ud af Kristusforkyndelsen!
Kristus er hovedet for menigheden, han er sit legemes hoved
(Ef.1.22 og Kol.1.18). Vi er en åndelig, organisk uadskillelig enhed – Jesus Kristus
og menigheden - levende, virkende, handlende, voksende, som vi ser det i ethvert andet
legeme i den kendte fysiske, synlige verden. Alle lemmer, uanset, hvilken slags,
de er, og uanset om de er stærke eller svage, uanset om vi ærer dem eller blues
ved dem, så er de en del af Kristi legeme, og som levende lemmer, er de i
vækst.
Når nu Kristus er legemets hoved, og vi er kaldet til
samfund med ham, så er vi kaldet til et samfund ”opad”!
Da Kristus blev menneske, kom han til os, til jordens de
laveste egne, og blev som os, ja, blev én af os. Han opgav sin ret til at være
Gud lig, for at blive mennesket lig, og i denne fornedrelse at frelse sit
skaberværk (Fil.2.6 og heb.2.17). Han kom ned til os og ”tabernaklede” iblandt
os, som der står i Johannes Evangeliet.
Men nu har han besejret døden og Satan. Han opstod på
tredjedagen, og fór til himmels, hvor han i dag sidder ved Faderens højre hånd.
I dette er han hovedet for menigheden, og det er denne opstandne tronesiddende
himmelske Kristus, jeg har fællesskab med, når jeg har fællesskab med
menighedens hoved (1.Kor.1.9).
Og i dette møder jeg det modsatte. Kristus ”vokser ikke ned
til mig”. Mit fællesskab er ”opad!” – Opad i en vækst mod Kristus. Han drager
mig mod det himmelske. Her er ikke stilstand, her er ikke dødvande. Opad er
opad. Opad er ikke stilstand.
I dette fællesskab oplever jeg en proces, en kontinuerlig
forvandling. Eftersom jeg ser Kristus, forvandles jeg til det samme billede,
fra herlighed til herlighed, fra åbenbarelse til åbenbarelse (2.Kor.3.18). I fællesskabet med hovedet, vokser jeg og
hele menigheden ”Guds vækst” (Kol.2.19).
Sandheden tro (nemlig den sandhed, som ligger i den sande
forkyndelse til forskel fra den falske forkyndelse), i kærlighed (nemlig den
kærlighed, der både bøjer sig ned til den svage, og som også løfter ham op, og
sender ham videre i livet), vokser vi op til ham, som er hovedet, nemlig
Kristus selv (Ef.4.15-16). Når der står, at vi ”vokser op til ham”, kan nogen
måske forstå det derhen, at der er noget vi skal ”leve op til” aka ”vokse op
til”. Måske skulle vi hellere oversætte ordene eis auton med ”vokse ind
i”. Vi skal ikke leve op til, men det er naturligt, at vi ”vokser ind I” Kristus.
Her er det ikke længere muligt at leve et forsumpet, selvmedlidende
offerliv, hvor vi har en undskyldning og en forklaring til alt, vi siger og
gør. Her er vi til stadighed i en proces, i en vækst. Her lever vi med åndelig
læring som grundlæggende livsbetingelse. Her er vi konstant på vej fra et sted
til et andet. Vi oplever selvfølgelig ikke, at der natten over sker et mirakel,
så vi med et knips bliver fuldkomne mennesker, uden synd, plet eller rynke. Kun
ét menneske er uden synd, Kristus selv! Det er slet ikke det. Det er væksten,
det er den stadige bevægelse fra noget dårligt til noget godt.
Bibelen lægger ikke skjul på dette. Den siger ret
tydeligt, at vores liv er en bevægelse væk fra utugt, urenhed, løsagtighed, afgudsdyrkelse,
trolddom, fjendskaber, kiv, nid, hidsighed,
egennytte, splittelser, partier, misundelse, drukkenskab, svir og deslige (Gal
5,19-21) og frem mod kærlighed, glæde, fred, langmodighed, mildhed, godhed,
trofasthed, sagtmodighed, og afholdenhed.
(Gal 5,22-23).
(Gal 5,22-23).
Grundtvig sagde, at sandhed og kærlighed er bedre end løgn og bedrag, og han havde ret.
Vi vokser i vort indre åndelige liv, men vi vokser også på alle andre områder i vort menneskeliv. Vores moral højnes, vores etik bedres, vi dygtiggøres i kunsten at holde vort legeme i ave og leve retskaffent og nøjsomt. Vi vokser i kærligheden, og drevet af Guds vilje giver vi os hen, først til Herren og dernæst til Guds tjenere og menigheden (2.Kor.8.5).
I denne vækst oplever vi, at en del af modningen faktisk sker helt uden for vor bevidsthed. Vi registrerer ikke det, der sker, men opdager på et tidspunkt, at en forvandling har fundet sted. Tyven stjæler ikke mere. Bedrageren snyder ikke mere, drankeren drikker ikke mere osv. osv. Jeg er ikke, hvad jeg var før, og mine handlinger og min færden har forandret sig. Jeg er i sandhed et nyt og forvandlet menneske, som Bibelen taler om. Det er ikke et bedrag. Det er ikke blot en teoretisk mulighed. Det er en erfaret åndelig virkelighed – og nu har jeg også erfaret dette (2.Kor.5.17).
Men der er andre elementer i mit liv, i mit sind og i min
karakter, som jeg måske vil opdage, ikke lader sig forandre så let. Jeg undres;
Hvorfor forsvinder nogle gamle dårlige vaner så let, mens andre synes at være
så sejlivede, at det er en umulighed at blive dem kvit? Det er netop her, vi
ikke længere finder forklaringer og undskyldninger. Det er her, vi ikke længere
søger trøst og forståelse, og en undskyldning for at blive i den selvmedlidende offertilstand. Det er lige præcis her, jeg siger mig villig til at
lade Gud arbejde i mit indre.
Den, der vil lære, må studere. Den, der vil vinde de olympiske lege må træne og holde sit legeme i ave. Paulus bruger begge disse billeder om livet i Kristus. Forkynder jeg nu døde gerninger? Er jeg på vej til at tale om anstrengelser for at opnå frelsen eller behage Gud? Nej, slet ikke. Jeg taler om det viljesliv, som er naturligt for den nye skabning i Kristus.
Det viljesliv, som er det naturlige kristenliv, higer efter Ordets uforfalskede mælk som et nyfødt barn, for ved det Ord at kunne vokse op til frelse (1.Pet.2.2). Jeg kan næsten ikke finde noget stærkere ord end hige. Min vækst er uløseligt knyttet sammen med Ordets uforfalskede mælk (som er den sande forkyndelse til forskel fra den falske forkyndelse). Jeg er mig bevidst, at må modtage Guds Ord, og jeg er mig bevidst, at min nødvendige vækst er afhængigt at Ordet.
Jeg skrev før, at mit samfund med Kristus, er et samfund ”opad!” – ”opad!” mod menighedens hoved. Min trosstilling er, at jeg er opvakt med Kristus. Min trosvandring og –vækst er, at jeg søger det, ”som er oventil, hvor Kristus er” (Kol.3.1). I ordet ”søge” ligger en anstrengelse, en udmærkelse, et arbejde. Jeg kommer ikke sovende til en søgning, og jeg finder intet, dersom jeg er lad og ”gideløs”.
Jesus siger ”søg og I skal finde”. Hvem finder? Den, som søger. Søg! Bank på! Bed! Alle er det begreber, der indebærer et bevidst viljesliv. Det kristne liv er et liv i konstant erfaringsudvikling, i kontinuerlig læring, i vækstproces. ”Prøv alt, hold fast ved det gode!” siger Paulus (1.Tess.5.21). Det betyder ikke at alt er lige godt. Det betyder netop, at der er noget, som er godt, og der er noget, som er spirituel hø og hakkelse. Og du skal i dit liv lære at kende forskel!
"Prøv alt, hold fast ved det gode!" betyder ikke, at jeg prøver alt, som mit kød og min sjæl begærer. Min søgen er jo retningsbestemt, den er fokuseret. Jeg søger det, som er oventil, hvor Kristus er. Det er i min søgen, rettet og fokuseret mod hovedet, Kristus, at jeg prøver alt, og det er i denne vækstproces fremad og opad, jeg prøver alt, og holder fast ved det gode.
Målet for hele dette spændingsfelt, dette sitrende
læringsrum gives i Kol.2.10 og Ef.4.13. Vi har del i Kristi fylde (Dette er vor
trosstilling). Og i dette liv vokser vi i kærlighed, indtil vi alle når frem
til at være ét i troen på og erkendelsen af Guds Søn, til mands modenhed og det
mål af vækst, da vi kan rumme Kristi fylde (Dette er vor trosvandring, vor
tros-vækst).
Hvem vil være med i sådan en menighed? En menighed, hvor vi
ikke fastholder hinanden i offerrolle, og hvor vi ikke bilder os selv ind, at
det er synd for os alle sammen, og at der selvfølgelig er en forklaring og en
undskyldning for alle vore handlinger og alle vore uoverlagte ord. En menighed,
hvor vi tager ansvar for vore og hinandens liv.
Hvem vil være med i sådan en menighed, hvor alting ikke er lige
godt og ligeværdigt. Hvor der ER forskel på sandhed og løgn, på kærlighed og
bedrag. Der ER forskel på god og dårlig moral. Der ER forskel på sandt åndeligt
liv og fantasifuldt selvbedrag. Der ER forskel på godt og ondt. Der ER forskel
på den kyndige åndsfyldte Bibellærer og det selvbestaltede drømmetydende,
syne-modtagende, klåge-åge vrøvleøre. Hvor der ER forskel på reelt åndeligt virkende
handlende liv, og det følelsesstyrede dagdrømmeriske pseudo-åndsliv.
Hvem vil være med i sådan en menighed, hvor vi alle hviler i
Kristus, men samtidig er på rejse? En dannelsesrejse mod himlen, mod Kristus, der sidder
ved Faderens højre hånd. En rejse i selverkendelse, i Kristuserkendelse, i
stadige erfaringer udi åndslivet, i læring, i vækst, i opbyggelse – I det hele
taget i den mening, Gud har med sit folk – I den frelsesplan, som han har lagt
for sin menighed.
Hvem vil være med?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.