Af Simon Griis
Kristningen af
Danmark – Del 1
Vi kender alle fortællingen om kristningen af Danmark, om
Ansgar, Nordens apostel, om biskoppen Poppo, der bar jernbyrd uden at tage
skade, og dermed beviste Kristus som en stærk gud, og den katolske tro som den
eneste sande. Vi kender beretningen om Harald Blåtand, der gjorde danerne – de
barske Asatroende vikinger - kristne, og rejste Jellingestenene som en evig
proklamation af danernes overgang fra hedenskab til den sande kristne
(katolske) tro.
Med de sidste år er arkæologer og historikere begyndt at
stille spørgsmålstegn ved hele denne fortælling, som bl.a. har haft til formål
at skabe en dansk folkeidentitet. Kendte danerne ikke i forvejen til Kristus? Levede
vi ikke i et blandet samfund, hvor kristendom og asatro eksisterede side om
side. Og var ”kristningen af Danmark” ikke i virkeligheden en ophævelse af en
religionsfrihed, og indførelse af en ensrettet katolsk tro sydfra? Var danerne
i virkeligheden keltisk inspirerede i deres kristne Gudsdyrkelse før Harald
Blåtand?
En central skikkelse i denne fortælling er Poppo, en from
tysk biskop, der bragte evangeliet til Danmark. Men var han mere end det? Var
han en brik i et storpolitisk spil, hvor paven og den tyske kejser Otto
pressede på for at gøre erobringstogt og korstog mod Danmark og resten af
Norden? Ja, var Poppo måske ligefrem en bedrager, der med fupmirakler snød kong
Harald?
Frækt at spørge sådan? Og hvor finder man beviser for noget
sådant så mange århundreder efter? Hav tålmodighed og følge mig i et
ræsonnement, så skal der nok dukke noget op.
I Widukinds krønike, der er næsten samtidig med
begivenhederne, fortælles først og fremmest om saksernes historie. Men det er
også her vi finder den første kilde til beretningen om Poppos jernbyrd og kong
Haralds omvendelse. Her står bl.a. at læse:
”Danerne
var fra gammel tid kristne, men tjente ikke desto mindre afguderne efter
hedningesskik.
Nu
hændte det en gang, at der ved et gæstebud, hvor kongen var til stede, opstod
en diskussion
om
dyrkelsen af guderne, idet danerne påstod, at Kristus nok var en gud, men at
der også var
andre
guder, der var større end han, da de lod menneskene se langt større tegn og
undere end
Kristus.”
"I det Herrens år 966
omvendte en mand ved navn Poppo danerne til troen. Han bar i overværelse af
vidner et stykke hvidglødende jern, der havde form af en handske, uden at blive
skadet. Kong Harald, som så dette, opgav sin afgudsdyrkelse og lod sig med hele
sit folk omvende til den sande gudsdyrkelse. Poppo blev forfremmet til biskop.”
Faktisk taler denne tekst ikke om, at Poppo bringer den
kristne tro til et hedensk folk. Den siger derimod klart, at Poppo bringer ”den
rette forståelse” af kristendommen til et folk, der efter hans mening (og
sikkert den kirkes mening, der står bag ham) ikke dyrker Kristus på ret vis. Widukind
præciserer også, at det er den katolske tro, Poppo skal bære jernbyrd for, og
da Poppo ikke lider under jernbyrden, overbeviser han alle tilstedeværende om
den katolske tros eneret som sand kristendom.
Sidst i Widukinds krønike, gør Widukind opmærksom på, at det
var takket være kejser Ottos nidkærhed, at kirkerne og præsterne var kommet til
så megen ære i de danske områder. Dette indikerer også, at det nok ikke kun var
Poppos mirakel, men også faren for invasion, der æggede Harald Blåtand til
omvendelse.
Tamdrup Kirke i nærheden af Horsens stammer fra 1125. Her
finder man det gyldne alter med 22 gyldne relieffer. Reliefferne er
sandsynligvis fra samme periode, dog først sat op omkring år 1600. De syv af
reliefferne skildrer beretningen om Poppos jernbyrd og kong Haralds dåb.
Og det er her (billederne herunder), vi finder noget ganske
interessant. På et af reliefferne ser vi Poppo tage jernhandsken på, og holde
den hen over ilden indtil den bliver hvidglødende. På det næste relief holder
Poppo hånden i vejret, og alle kan se, at hans hånd på mirakuløs vis er
fuldstændig hel og uden skader. Der er sandsynligvis gået et par dage mellem
hændelserne på de to relieffer, for man brugte at lade manden, der bærer
jernbyrd hvile, for så at undersøge hånden efter en tid. I Poppos tilfælde var
det et fantastisk vidnesbyrd, som får kongen til at omvende sig til den ”sande
gudsdyrkelse”, og lade sig døbe.
Men kig lige engang på billederne igen. Ser du noget? Ser du
noget, der måske ikke er som det burde være? Kig igen! Poppo stikker sin højre
hånd i jernhandsken, holder den over ilden og går med den, så lang tid Harald
ønsker det. Da hans hånd senere skal undersøges, rækker han ikke sin højre, men
sin venstre hånd frem, og den er uskadt. Et mirakel råber de tilstedeværende!
Et fupnummer siger de gyldne relieffer på det gyldne skrin i Tamdrup Kirke.
Måske vil nogen synes, at dette ikke er nok til en domfældelse
af Poppo, selvom disse relieffer vel ville svare til vore dages fotobeviser.
Men under alle omstændigheder må man stille spørgsmålet;
Hvorfor fortæller den kunstner, der har givet os Poppos og kong Haralds
historie i disse billeder – hvorfor fortæller han os historien om Poppo, der
stikker sin højre hånd i jernbyrden og holder sin venstre hånd op som bevis for
sin Guds styrke?
Hvis nogen skulle mene, at det måske bare er en fejl i
billederne, en tilfældighed, at det lige er højre og venstre hånd, der
afbilledes. At det er udtryk for kunstnerens ligegyldighed over for den
beretning, han fortæller, så tror jeg man tager meget fejl. Her er ingen
tilfældigheder, her er ingen ligegyldighed. Her fortælles med al sirlighed
beretningen om den katolske Poppo, der kom til Danmark for at gøre danerne katolske,
og skaberen af guldreliefferne fortæller alle senere generationer, som ser
denne historiske skildring, at Poppo snød med sit mirakel.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.