Forleden var jeg i en menighed og afholdt to Bibelstudier om den store skøge i
Johannes Åbenbaring. Det handlede bl.a. om de gamle reformatorers og
vækkelsesprædikanters forståelse af teksten, som værende om Den katolske Kirke
og dennes undertrykkelse af Guds Ords forkyndelse og slavebinding af uskyldige
sjæle under et præsteskabs diktatur.
Det blev en god dag, ikke mindst
fordi der var en stor interesse for emnet og en stor forståelse for det
profetiske ord.
Men hvordan er det generelt med interessen for vor egen
identitet som protestantisk evangeliske kirker? I vore skandinaviske samfund ser
vi tabet af identitet som et langsomt, men sikkert voksende faktum. Det kan man
sige både godt og skidt om. Men hvorfor skal samfundets udvikling absolut smitte
af på kirken? Hvorfor er vi pisket til at afgive identitet, bare fordi det
ligger i tidsånden?
Før i tiden var det frikirkelige landskab farverigt
og spraglet som selve den viise Josefs mangefarvede kappe (King James ;o) ). Nu
skal alt bare være gråt i gråt, og alle hedde det samme, synge det samme, og
sige det samme. Og når vi så længes efter de gamle farver, vi ikke længere har,
ja så kigger vi til Roms skarlagen og purpur, og rækker ud efter Semiramis´
gyldne bæger, uden at ænse, at de samme vederstyggeligheder, som var i bægeret
på reformationens tid, stadig svømmer rundt i den samme utugts vin.
Well, well, well, jeg er protestant og stolt af at være det. Jeg er
sværmer og anabaptist, jeg er kætter af Guds nåde - på den fede måde, og jeg
ønsker ikke at træde de gamle martyrers blod under fode. Så mange er blevet
brændt for at jeg frit kan læse min Bibel. Så mange er blevet hudflået levende
for at jeg kan modtage frelse ved tro af Guds nåde alene. Så megen lidelse i så
mange århundreder for at jeg kan stå fri og ikke undertrykt af et alment katolsk
præsteskab med magt over sjæle og deres evigheds skæbne. Skulle jeg spytte på
martyrernes grav? Nej langtifra!
Nu er der flere og flere prominente
evangeliske prædikanter og skribenter, der søger mod Rom. De håner det gamle
protestantiske budskab, og siger, jeg ikke må fordømme, men elske
betingelsesløst. Men hvad er mangel på kærlighed? Er det ikke at holde
katolikken fra frelsen i Kristus?
Hvorfor kan jeg ikke vidne for katolikken, hvad jeg vidner for hinduen,
buddhisten, jøden, muslimen og lutheraneren? At der ikke findes frelse for
sjælen i sakramentets Hokus Pokus, men - som den navnkundige kvæker George Fox
sagde til en katolsk præst: Det, som bringer frelse i dag, er det samme som
bragte frelse til apostlenes menighed, og ikke noget andet, nemlig Guds nåde
alene. Som Skriften siger: ”Thi Guds nåde blev åbenbaret til frelse for alle
mennesker” (Tit.2.11)
Så nu står jeg og vægter. Jeg har de prominente
evangeliske prædikanter og selvbestaltede foregangsmænd i den ene hånd. De, som
mener, at vejen til himmelen sagtens kan gå ad de mange krogede veje til Rom.
Jeg kender deres navne og deres ry. Jeg kender deres historie og deres tidligere
læresætninger. Jeg lurer på deres motiver.
I den anden hånd vil jeg tage
Johan Hus, Tyndale, Wycliffe, Zwingli, Luther, Melanchthon, Calvin, Knox,
Matthew Henry, John Bunyan, Richard Baxter, John Owen, John Wesley, George
Whitefield, John Gill, Charles Spurgeon, Martyn Lloyd-Jones, D.L. Moody, Hudson
Tayler, og ikke mindst Isaac Newton, der alle, og mange med dem, så den store
skøge i den katolske kirke, den overhængende fare for det almene folks sjælsfred
og frelse, og den absolutte nødvendighed af en total frigørelse fra Pavens lære
og forkyndelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.