… om jeg dog kunne ægge dem, der er af mit folk og min ånd til skinsyge
…
I midten af firserne og fremefter rasede en hård teologisk
kamp mellem to fronter. Den, der vandt, ville få magten til at bestemme den
fremtidige kurs for hele den danske karismatiske bevægelse. Krigen efterlod
ingen vindere, kun iturevne menigheder, forslåede kristne, og vaklende svajende
teologier.
Herlighedsteologien havde hærget landet, Skandinavien, og
resten af den vestlige verden. Den såkaldte ”vækkelse” døde ud, og
herlighedsteologerne forlod den synkende skude. De blev ikke mindre ekstreme,
kastede sig blot ekstremt ud i andre retninger som f.eks. lattervækkelser,
ekstrem nådesforkyndelse, katolskkarismatisk praksis, torturlege, politisk
arbejde, og salg af bedekranse.
Hvis vi, modstanderne af den ekstreme herlighedsteologi,
troede, at vi havde vundet af den grund, tog vi fejl. ”Herlighedsteologi Light”
ligger hen over mange menigheder, og ingen orker at stå for noget, eller stå op
imod noget andet. Og som alle ved, vil den, der ikke vil stå for noget, falde
for hvad som helst.
Når nu vi ikke vandt på trods af, at ”de andre” tabte, og
når nu menighederne i dag stadig er plastret til af herlighedsforkyndelse,
fantastiske proklamationer og Hagins bøger, så vidner det vel om én ting. Ingen
formåede at gå ind i det opståede tomrum og danne grundlag for en sund og sober
åndelig udvikling i menighederne. Ingen ledere, ingen forkyndere kunne udstikke
en ny (eller den gamle) retning og bidrage med den lære, den forkyndelse, og
den undervisning, som skulle til, for at genopdage de gamle stier, og genoptage
vandringen, som den blev stukket ud af både Jesu disciple og de gamle pinsefolk
og apostolere.
Jeg kom til at tænke på dem, der advarede imod
herlighedsteologiens lære. Dem, jeg stod skulder ved skulder med i angrebskæde.
Det var nogle ”strange bedfellows”. Det var en noget broget flok med ét mål,
men mange forskellige motiver, holdninger og teologier. Det er vel kendt, at
gode frihedskæmpere ikke nødvendigvis bliver gode regeringsmedlemmer, og
spørgsmålet var også, om disse mennesker ville blive gode vejledere efter endt
battle.
Nogle af kæmperne var kritikere. De var eksperter i kritik
og nedrakning, men formåede ikke at bringe nogen form for velsignelse til andre
mennesker. De kunne ikke bruges i menighederne til noget som helst, men i dette
opgør, fandt de pludselig en platform og et livskald. Deres negativitet og
angrebslyst blev legaliseret af situationen og de fandt en berettigelse for
deres yndlingsbeskæftigelse; at stikke brødre og søstre. De blev menighedernes
dommere og befandt sig vel dermed.
Hvad skulle man bruge dem til? De kunne jo ikke bringe noget
positivt i en opbygningsproces af menigheder. Altid bedømmelser, fordømmelser
og kritik, men ikke ét eneste gran af reel praktisk og åndelig hjælp i
lokalkirken. Altid krav og bud og anklage, men ingen velsignelse og konstruktiv
arbejdskraft i lokalmiljøet.
Disse mennesker findes stadigvæk derude, spredt rundt uden
for kirkelandskabet, hvor de sidder på deres piedestal og bedømmer, og
kritiserer, og kræver til regnskab.
Et andet hold bestod af dem, som slet ikke delte teologi med
os. De var meget angrebslystne, og vi viste deres VHS videoer og spredte deres
bøger og artikler. I virkeligheden ville de os det ikke godt. For dem var vi ét
fedt; trosforkyndere såvel som traditionelle pinsefolk og apostolere. For dem
var der ingen forskel, og det gjorde dem ikke noget, om deres angreb ramte både
den falske trosforkyndelse og vores forkyndelse.
Når man står over for en falsk lære, har man en tendens til
at rykke ekstra langt væk fra den, og derved risikerer man at tabe noget af
det, som egentlig hører med til åbenbaringsskatten. Og disse folk hjalp os med
at rykke alt for langt væk fra det, Gud har åbenbaret vort folk, det åndsdøbte
folk. Og vi kunne vel heller ikke andet. Lykkeprofeternes færden var så
ekstrem, at vi alle måtte lægge afstand til dem.
Disse ikke-åndsdøbte Bibelkrigere havde ingen interesse i at
hjælpe os med genopbygningen af menighederne bagefter. For dem var det en sejr
at ”de skøre karismatikere” oplevede så stor ødelæggelse i deres midte, som
muligt, og måske endda aldrig rejste sig af asken igen.
Derfor spørger jeg også i højere grad i dag end før om mine
meningsfællers holdninger og motiver. ”Nå, så du går heller ikke ind for
lykketeologien. Det er jo fint. Hvorfor gør du ikke det?”
Jeg er pinsemand, eller måske rettere apostoler. Jeg tror på
nådegavernes funktion som en reel substans midt i Guds folk, som noget der
fungerer i den virkelige verden hos den enkelte troende midt i forsamlingen. Jeg
tror på tungetale, profeti, udlæggelse, mirakler, helbredelser, visdom og
kundskab ved Guds kraft. Det troede pinsefolk og apostolere på og det levede de
ud længe før ”herskerfolket” kom og fordrejede og sygeliggjorde det alt sammen.
Det har sværmere og døbere troet på gennem hele kirkehistorien, og sådan
fungerede også den nytestamentlige menighed.
Jeg tror på bøn for syge, håndspålæggelse og salvning. Jeg
tror på, at Gud griber ind ogvil rejse
den syge ved troens bøn. Det har apostolere og pinsefolk gjort før mig, det har
Luther og kirkefædre gjort før dem, og det gjorde den første urmenighed, mange
århundreder før ”herskerfolket” kom og twistede alting.
Jeg tror på, at Herren er min frelser, min forsørger, min
læge, min sjælesørger. Jeg tror på, han hører mig, når jeg beder til ham. Jeg
tror på, han leder mig, og at han griber guddommeligt ind i mit liv. Jeg er på
alle måder en apostoler af den gamle skole.
Jeg tror på den gode bekendelse – Nej! Absolut ikke som den
bliver misbrugt hos dollarprædikanterne – men Bibelen taler klart om den gode
bekendelse, om sammenhængen mellem det hjertet er fyldt af og det, munden løber
over med. Jeg tror det ikke er det, der går ind i munden, men det, der kommer
ud af den, som gør os urene.
Jeg tror på et åndsdøbt, åndsfyldt, åndssalvet, åndsledt
kristenfolk.
Er det glemt, at alt dette eksisterede og fungerede fint og
i overensstemmelse med Guds Ord i menighederne langt tid før de ekstreme
fordrejede og ødelagde det?
I dag ser jeg to hold Bibelkrigere, som har vendt sig – ikke
kun imod herlighedsteologien – men også mod den traditionelle pinsekristendom.
Det ene hold tilhører de ikke-karismatiske kirker. Det var dem, jeg nævnte før.
De foregiver, at vi er enige, og det er vi også så langt som til modstanden mod
herlighedsteologien, men i virkeligheden vil de os det ikke godt. De siger vi
er ”brothers-in-arms”, men de rev gerne armene af os, hvis de så deres snit til
det.
Det andet hold findes inde i pinsekirkerne, de apostolske
kirker og i karismatiske kredse. De vil påstå at være ret enig med mig i mine
ytringer herover, eller måske sådan overordnet enige – i teorien i hvert fald.
De kan til nød kapere, at man i hovedet kan have disse idéer, men de ønsker
egentlig ikke, at disse ting skal fungere ved menighedens sammenkomster.
Skønt de ”i teorien” er enige, vogter de sig for nogensinde
selv personligt at tale offentligt i tunger, have et kundskabsord, bede en
troens bøn for en syg eller noget som helst andet i den retning. Nogle har
endda en teologi, der siger, at alle åndsmanifestationer hører den gamle tid
eller en fjern fremtid til. Når de taler, taler de imod enhver form for
nådegavepraktik. De er femte kolonne soldater, og de er måske den egentlige
årsag til, at de åndsdøbte menigheder i højere og højere grad ønsker at bevæge
sig væk fra al form for karismatisk kristendom, og i stedet i langt højere grad
begynde at reproducere sig selv som kopier af vore lutherske folkekirker.
Hvad skal de i vore karismatiske kirker andet end at mane
karismaen i jorden? Hvilken gavn gør de? Kan de være med til at genopbygge den
gamle åndelighed og de gamle Åndens gaver, frugter og tjenester, når de
alligevel reelt ikke tror på dem og ikke ønsker selv at praktisere dem i
forsamlingen? De er vældige bedømmere og kritikere, men de bringer ingen reel karismatisk
velsignelse. Med deres teologi og
holdning til Helligåndens manifestationer ville de måske passe bedre hos vore
ikke-karismatiske brødre og søstre?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.