Om Luthers Jødehads-argumenter
Luther hadede jøderne af et godt hjerte. Han forfattede tre
skrifter imod dem; Brief wider die Sabbather an einen guten Freund (1538), Von
den jüden und iren lügen (1543) og Vom Schem Hamphoras und vom
Geschlechte Christi (1544).
I skriftet ”Jøderne og deres løgne” har han specielt tre
argumenter for, at jøderne er et modbydeligt, giftigt og løgnagtigt folk, og at
Gud har forkastet dem for evigt. Han fremfører et raceargument, et Skriftargument
og et historisk argument.
Spørgsmålet er, om de tre argumenter ville holde, hvis man fremførte
dem i vore dage, eller om Luther i så fald ville tabe sin sag mod jøderne.
1: Raceargumentet
Det er blevet sagt, at man ikke kan anklage Luther for
racisme eller antisemitisme. Den rette betegnelse er antijudaisme, og hans anke
mod det jødiske folk er deres gudsdyrkelse og ikke deres afstamning, fædre og
race.
Jeg er bekendt med at begrebet ”antisemitisme” først ser
dagens lys langt senere end Luther i 1879, da den tyske journalist Wilhelm Marr
udgav tryksagen ”Jødedommens sejr over det tyske folk”, og heri benyttede
sig af ordet.
Men det frikender ikke Luther. Hans kampskrifter er ikke
rettet alene mod jødernes religion, men i høj grad også mod dem som folk og som
race. En del af hans argumenter er baseret på idéen om, at det jødiske folk er
specielt modbydelige og djævelske. Han fortæller alle de myter, som er
genfortalt mange gange siden af antisemitter, myter om Kristusmorderne, jøderne,
der forgifter brønde, ser sig selv som herrefolk, udsuger blod af kristne
spædbørn, og kun pønser på at gøre ved hedningerne, hvad dronning Ester gjorde
ved hedningerne i sin tid. Ja, deres ” blodtørstige, hævngerrige, morderiske
Begæringer og Haab” står kun til drab på os alle ifølge Luther. Uanset om man
kalder det antijudaisme, så er det slet og ret jødehad.
Jøderne er ifølge Luther løgnere og blodhunde. Djævelen og
alle hans engle har besat dette folk. De er på en speciel måde ”fulde af
Hovmodighed, Misundelse, Begær, Gerrighed og alle Slags Ondskab”.
”Aldrig nogensinde har Solen skinnet paa et mere
blodtørstigt og hævngerrigt Folk end dette, som tror om sig selv, at de er
netop Guds Folk, for at de skal og maa myrde og ødelægge Hedningerne!”
Luther taler ikke alene om det jødiske folk, som et
anderledes folk. Han påstår, at dette folk aldrig kan forandres og forvandles.
De kan aldrig blive til en anden slags mennesker, for den modbydelige jøde
sidder ikke alene i deres opdragelse og skolegang, den sidder allerinderst inde
i deres marv og ben.
”De har fra Ungdommen af indsuget et saa giftigt Had imod
Goijems, fra deres Forældre og Rabbinere, og indsuger det endnu uden Ophør, at
det gaar dem, som den 109. Salme siger, gennem Blod og Kød, gennem Marv og Ben,
er bleven deres anden Natur og deres andet Liv. Og lige saa lidt som de kan
forandre deres Kød og Blod, deres Marv og Ben, lige saa lidt kan de forandre en
saadan Stolthed og Misundelse. De maa vedblive at være saaledes og fordærves,
hvor Gud ikke bevirker et særlig stort Under.”
Næst efter Djævelen findes der ikke nogen giftigere jøde end
den rigtige jøde, fortsætter Luther. Og her fremhæver han endnu en gang
raceargumentet. Ifølge Luther er den rigtige jøde den, der ved på hvad, han
tror, men der findes også jøder, som ikke er så vidende i forhold til deres
religion. Luther slår dog fast, at de alle uanset viden og indsigt ikke kan
løbe fra deres afstamning og omskærelse.
”Derfor maa du vide, kære Kristne, og tvivl ikke paa det, at
du efter Djævelen ikke har nogen bitrere, giftigere, hæftigere Fjende end den
rigtige Jøde, der for Alvor ønsker at være Jøde. Der kan maaske være nogle
iblandt dem, som tror, hvad Koen eller Gaasen tror. Dog Afstamningen og
Omskærelsen hænger ved dem alle”.
Jøderne er et folk, der lyver, forbander, bagvasker, spyr,
myrder, stjæler, røver, låner må ågerrenter, bespotter og bedriver alle mulige
afskyelige Grueligheder. Derfor må de, ifølge Luther, som folk, som etnisk
gruppe, som race, underkues og fordrives.
”Men vil de Herrer ikke beherske sig eller styre deres
djævelske Ondskab, saa skal man, som jeg før har sagt, drive dem ud af Landet
og lade dem vide, at de kan rejse til deres Land og Gods ved Jerusalem, og der
kan de frit lyve, forbande, bagvaske, spy, myrde, stjæle, røve, aagre, bespotte
og bedrive alle deres afskyelige Grueligheder, som de nu gør det hos os. Og lad
os saa beholde vort Herskab, Land, Liv og Gods, endnu langt mere vor Herre
Messias, vor Tro og vor Kirke uberørt og ubesmittet af deres djævelske
Herskersyge og Ondskab, skønt de ganske vist kan foregive, at det ikke vil
hjælpe dem”.
Ville denne form for argumentation være legitim i dag? Nej,
det ville den ikke, og Luther ville i dag tabe sin sag mod jøderne om han ikke
fandt andre og bedre argumenter frem.
2: Skriftargumentet
Luthers andet argument hviler på Guds Ord. Heri finder han,
at jøderne en gang for alle og for altid er forkastet af Gud. Èn ting er jo at
have negative følelser rettet mod jøderne, en helt anden er at kunne finde
legitimitet for følelserne i de hellige skrifter.
Luther skriver:
”Lad os derfor slutte heraf, at Jøderne visselig er
forstødte af Gud og ikke længere er hans Folk, han er heller ikke mere deres
Gud; og hold jer til Skriftsproget hos Hosea l v. 9: Lo Ammi: »I er ikke mit
Folk, og jeg er ikke jeres Gud«. Ja, det gaar dem altsaa desværre saaledes og
kun saaledes og skrækkeligt. De kan udlægge det som de vil, men vi ser Værket
for vore Øjne, det bedrager os ikke”.
”Og hvis der var en Tøddel Fornuft eller Forstand i dem,
maatte de i Sandhed tænke saaledes ved sig selv: Ak Herre Gud, det gaar og
staar ikke godt til med os, Elendigheden er for stor, for langvarig, for haard,
Gud har glemt …”
I den autoriserede danske oversættelse lyder skriftstedet:
”Så vænnede hun
Ikke-Fundet-Barmhjertighed fra, og hun blev gravid og fødte en søn. Herren
sagde: »Kald ham Ikke-Mit-Folk, for I er ikke mit folk, og jeg vil ikke være
med jer.«
Hosea kap. 1. vers 8-9
Historien er, at Gud byder profeten at
gifte sig med en luder. Hans ægteskab med hende skal være en
anskuelsesundervisning for folket. Som han har giftet sig med en skøge, sådan
har Gud ”giftet” sig med Israel, der horer med afguder i stedet for at tilbede
ham i ære og sandhed.
Hosea får tre børn med skøgen. Den ene,
en søn, kaldes Jizre’el (profeti om at kongehuset skal falde). Den anden, en
datter skal hedde Lo-Ruhama: Ikke-Fundet-Barmhjertighed og den sidste, en søn,
skal hedde Lo-Ammi: Ikke-Mit-Folk.
Der sker det uventede for Hosea, at han
bliver forelsket i sin skøgehustru. Hun sviger ham og stikker af og boler med
andre mænd. Han leder efter hende, finder hende og tager hende til nåde.
Dette skal være et billede på, at Gud
trods Israels svig, altid vil lede efter sit folk, og altid tilgive Israel
deres brøde mod Gud.
Det spændende i Luthers argumentation
er, at han citerer Hosea som bevis på, at Gud har forkastet Israel for altid,
men stopper citatet fra Bibelen lige før Bibelen siger det modsatte. Luther
citerer:
”Lad os derfor slutte heraf, at Jøderne visselig er
forstødte af Gud og ikke længere er hans Folk, han er heller ikke mere deres
Gud; og hold jer til Skriftsproget hos Hosea l v. 9: Lo Ammi: »I er ikke mit
Folk, og jeg er ikke jeres Gud«
Fortsætter man imidlertid læsningen herfra, står følgende:
Men israelitterne skal blive talrige som havets sand, der ikke kan
måles og ikke kan tælles. Og dér, hvor det nu lyder til dem: »I er ikke mit
folk,« dér skal det lyde til dem: »I er den levende Guds børn.« 2 Judæerne
skal samles med israelitterne; de skal have én og samme leder og blive herre i
landet, for Jizre’els dag er stor. 3 Sig til jeres brødre: »I er mit folk«
og til jeres søstre: »I har fundet barmhjertighed.«
Der er stadig mange genvordigheder i Hoseas, men han holder fast i
at Gud aldrig vil forlade Israel, ligesom profeten ikke vil forlade sin horehustru.
Skulle jeg kunne prisgive dig, Efraim? Skulle jeg opgive dig, Israel?
Skulle jeg prisgive dig som Adma? Skulle jeg gøre dig som Sebojim?
Hoseas kap. 11 vers 8
Jeg vil helbrede deres frafald og elske dem med glæde. Min vrede
vender sig fra dem. 6 Jeg er som duggen for Israel, der skal blomstre som
liljen og slå rødder som Libanons træer.7 Dets grene skal brede sig, så
det bliver prægtigt som oliventræet, dufter som Libanons træer.8 De, der
bor i dets skygge, skal dyrke korn på ny. De skal blomstre som vinstokken, berømmes
som vin fra Libanon.
Hoseas kap. 14 vers 5-8
Det vigtigste skriftsted i Hoseas er herunder, hvor Gud lover, at
han har forlovet sig med Israel for evigt. For evigt er lang tid, men Luther
skøjter let hen over alle disse skriftsteder, og plukker ét vers ud, der passer
til hans holdning til jøderne.
På den dag slutter jeg en pagt for Israel med de vilde dyr, med
himlens fugle og med jordens krybdyr. Bue, sværd og krigsmagt sønderbryder jeg
i landet, og jeg lader dem bo trygt. 21 Jeg forlover mig med dig for
evigt; jeg forlover mig med dig i ret og retfærdighed, i godhed og
barmhjertighed. 22 Jeg forlover mig med dig i troskab, og du skal kende
Herren.
Hoseas 2.20-22
Luthers skriftargument ville ikke holde i dag, hvor så mange
flere kender så meget mere af Skriftens ord.
3: Det historiske
argument
Luthers tredje argument er det historiske argument, hvor han
ud fra jødernes historiske situation slutter, at Gud har forkastet dem, ytrer
han som følgende:
”Derfor skal en Kristen give sig tilfreds og ikke strides
med en Jøde. Men skal du eller vil du absolut tale med ham, saa sig ikke mere
end dette: Hør du, Jøde, ved du ogsaa, at Jerusalem og jeres Herredømme samt
Templet og Præstedømme nu har været ødelagt mere end 1460 Aar? Thi i dette Aar,
da vi Kristne skriver Aar 1543 efter Kristi Fødsel, er det nøjagtig 1469 Aar,
og det er altsaa lienimod 1500 Aar siden, at Vespasianus og Titus ødelagde
Jerusalem og drev Jøderne ud derfra. Og lad saa Jøderne bides og disputere om
denne lille Nød saa længe, de vil.”
Hvordan kan vi som kristne se, at Gud har forkastet jøderne?
Jo, de lever i landflygtighed udenfor deres land, deres stad og deres tempel,
siger Luther.
Ville det argument holde i dag? I 1948 oprettede jøderne
deres egen stat i det gamle hellige land. Luther opfordrede til, at man
forviste dem fra de kristne områder og lod dem flytte til deres gamle land og
stad. Det var lige præcis det, der skete, specielt fra 1800 tallet og frem.
Og i 1967 vandt Israel deres gamle hovedstad Jerusalem
tilbage, og dermed også Grædemuren, resterne af den sidste mur fra det gamle
tempel. Dermed falder Luthers tredje argument til jorden. Ja, mere end det, for
Luther skriver:
”Og dersom Gud ikke havde ladet Staden Jerusalem ødelægge,
havde ladet dem fordrive fra deres Land, men at de i Stedet havde beholdt alt
som forhen, saa havde ingen kunnet sige dem paa, at de ikke var Guds Folk,
fordi de stadig havde Templet, Staden og Landet, uanset hvor ondt, ulydigt og
halsstarrigt et Folk de end var…”
Nu forholder sig jo sådan i disse år, at jøderne netop bor i
israel og i jerusalem. I et sådant tilfælde, siger Luther, vil ” … ingen kunnet
sige dem paa, at de ikke var Guds Folk …”
Altså, ingen af Luthers tre argumenter ville holde i dag.
Kunne det tænkes, at Gud ikk for evigt har forkastet sit gamle folk, men
bevaret dem i årtusinder med et formål?
Uddrag af Jøderne og deres
løgne
af Martin Luther
1542
…Det er ikke min Mening, at jeg vil strides med Jøderne
eller lære af dem, hvorledes de tyder eller forstaar Skriften. Det kender jeg
altsammen godt nok forud. Langt mindre omgaas jeg med den Tanke, at jeg vil
omvende Jøderne. Thi det er umuligt. Endnu nytter det intetsteds med Jøderne og
har altid kun gjort Ondt værre. - Ogsaa fordi de er bleven saa haarde og
haardhudede, at de ikke vil befries for den skrækkelige Plage, at de nu i
fjorten Hundrede Aar er i Landflygtighed og endnu ikke kan opnaa at se nogen
Ende eller bestemt Afslutning herpaa trods deres evige heftige Raaben og
Skrigen til (som de mener) Gud: Hjælper (siger jeg) Slagene ikke, saa er det
nemt at regne ud, at vor Tale og Udlægning vil hjælpe endnu langt mindre.
Derfor skal en Kristen give sig tilfreds og ikke strides med
en Jøde. Men skal du eller vil du absolut tale med ham, saa sig ikke mere end
dette: Hør du, Jøde, ved du ogsaa, at Jerusalem og jeres Herredømme samt
Templet og Præstedømme nu har været ødelagt mere end 1460 Aar? Thi i dette Aar,
da vi Kristne skriver Aar 1543 efter Kristi Fødsel, er det nøjagtig 1469 Aar,
og det er altsaa lienimod 1500 Aar siden, at Vespasianus og Titus ødelagde
Jerusalem og drev Jøderne ud derfra. Og lad saa Jøderne bides og disputere om
denne lille Nød saa længe, de vil.
Thi en saa grusom Guds Vrede viser altsaa tydeligt nok, at
de sandelig maa fejle og fare med Uret, det kan vel selv et Barn forstaa. Thi
saa frygteligt maa man ikke tænke om Gud, at han skulde straffe sit eget Folk
saa længe , saa grueligt og saa ubarmhjertigt og til og med tie stille, hverken
trøste med Ord eller Gerninger, hverken fastsætte Tid eller Sted. Hvem vilde
tro og haabe eller elske en saadan Gud? Lad os derfor slutte heraf, at Jøderne
visselig er forstødte af Gud og ikke længere er hans Folk, han er heller ikke
mere deres Gud; og hold jer til Skriftsproget hos Hosea l v. 9: Lo Ammi: »I er
ikke mit Folk, og jeg er ikke jeres Gud«. Ja, det gaar dem altsaa desværre
saaledes og kun saaledes og skrækkeligt. De kan udlægge det som de vil, men vi
ser Værket for vore Øjne, det bedrager os ikke.
Og hvis der var en Tøddel Fornuft eller Forstand i dem,
maatte de i Sandhed tænke saaledes ved sig selv: Ak Herre Gud, det gaar og
staar ikke godt til med os, Elendigheden er for stor, for langvarig, for haard,
Gud har glemt os o. s. v. …
"Vogt dig derfor for Jøderne og pas paa, hvor de har
deres Skoler, da disse ikke er andet end en Satansrede, hvori der kun findes
Indbildskhed, Løgn og Modbydelighed, til aller bitreste og giftigste Skændsel
for Gud og alle Mennesker, som var det Djævelen selv. Og hvorsomhelst du ser
eller hører en Jøde undervise, da tænk kun, at der hører du en giftig Basilisk,
hvis Udseende alene er nok til at forgive og dræbe Folk. "
Martin Luther, Mod jøderne og deres løgne 1543
Martin Luther, Mod jøderne og deres løgne 1543
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.